donderdag 10 februari 2011

De toekomst van het koor

Al geruime tijd werden in het bestuur en enkele commissies discussies gevoerd over de toekomst van ons koor. Met de TV-serie Korenslag en de soap Levenslied (een dramaserie over de levens van de mensen in het zangkoor) is er veel belangstelling gekomen voor koren. Helaas voor ons, betreft die belangstelling vooral pop koren maar zeker niet de mannenkoren.

In gesprekken met besturen van andere koren klinkt overal de zorg door over de toekomst van hun koor. Waar vroeger relatief jonge mensen lid werden van een koor, is dat nu, zeker bij mannenkoren, zelden meer het geval. We kunnen allerlei redenen bedenken waarom dat zo is, maar het is een realiteit waarmee we zullen moeten leren omgaan.
Het bijzondere is dat vrijwel alle bezoekers van een repetitieavond verrast zijn over de sfeer waarin zo'n avond verloopt en het plezier dat je aan zingen kunt ontlenen. Maar hoe krijg je kandidaat leden op een repetitieavond bij je binnen?

Zo vlak na een jubileum komt het erg goed uit dat het beleidsplan vernieuwd moet worden. Je bent dan genoodzaakt om na te denken over de toekomst van het koor. Hoe gaan we om met de spanning die op de financiƫn komt te staan bij teruglopende inkomsten en toenemende kosten? Hoe gaan we om met de liederen die we gaan zingen, moeten we niet moderniseren in onze keuze van liederen, moeten we nog wel grote concerten blijven geven? Op welke wijze voeren we onze publiciteitscampagnes? Enzovoort, enzovoort.

Ja, een Beleidsplan! Toen we de eerste keer, we zijn nu toe aan de vierde versie, een beleidsplan opstelden, keken veel leden daar vreemd tegenaan. Waarom een beleidsplan? Je gaat aan de slag en je ziet wel waar je uitkomt was een veelgehoorde kreet. Dat elk besluit over repertoire en concerten, een relatie met de toekomst van je koor heeft, was niet altijd voor eenieder duidelijk.
Daarbij vermoedden velen dat het een papieren stuk zou worden dat een mooie plek onderin een archiefkast zou krijgen. Als bestuur heb je de plicht om dat laatste te voorkomen en regelmatig te kijken of je nog steeds in de lijn van het vastgestelde beleidsplan werkt. Dat betekent niet dat er niet een beleidsombuiging kan plaatsvinden, maar ben je er dan van bewust dat je gaat afwijken van de lijn die eerder in een ledenvergadering werd vastgesteld.

Nu zijn we dus bezig met de vernieuwing van dat beleidsplan. Daarbij heeft het bestuur een aantal deskundige koorleden betrokken en die deskundigen vormen samen met een paar bestuursleden de Commissie Toekomst.
Deze Commissie Toekomst denkt na over alle aspecten die hiervoor zijn genoemd en werkt samen met het bestuur aan het opzetten van een nieuw beleidsplan. Uiteraard stonden er in het vorige beleidsplan ook prima beleidsvoornemens, maar we zijn nu weer vier jaar verder en dus moeten de ervaringen van die vier jaar worden verwerkt in het nieuwe product.

De genoemde commissie heeft inmiddels enkele besprekingen gevoerd en daarbij is indringend met elkaar gediscussieerd over de wegen die we moeten inslaan. Daarbij wordt de commissie ook geadviseerd door bijvoorbeeld de Muziekcommissie en door een deskundige op het gebied van publiciteitsaspecten.
Het blijkt erg goed te zijn om een aantal keren met elkaar een paar uur te discussiƫren. Of we de oplossingen vinden? Ik weet het niet, maar we doen ons best en we hebben allemaal een mooie toekomst van ons koor voor ogen. Hoe die toekomst eruit ziet? Volgende keren zal ik wat dieper ingaan op aspecten uit dat beleidsplan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten